Perception of early childhood and elementary school teachers regarding first aid in the school environment
Leonardo Rafael Ribeiro Oliveira Silva, Damaris Luiza Pereira e Silva, Rossana Vanessa Dantas de Almeida Marques
Abstract
This study aimed to assess teachers’ knowledge of first aid and to identify factors influencing this knowledge. A qualitative-quantitative approach was adopted, applying a mixed questionnaire to 310 teachers from public and private schools in Imperatriz, Maranhão, Brazil. It was found that 68.6% of the teachers had never received prior training. Although 86.6% had already witnessed school emergencies such as falls (41.5%), choking (25.5%), and seizures (22.1%), 59.8% reported feeling poorly prepared and 33% unprepared to act. Multiple linear regression analysis showed a statistically significant association between prior training (p=0.002), self-perceived preparedness (p=0.005), and higher scores on the First Aid Test for Educators. A shortage of first aid supplies was also observed in schools, including splints (7.4%), bandages (15.4%), and ice packs (30.5%), further compromising effective responses. Therefore, although basic awareness of first aid was recognized across the sample, self-perception of unpreparedness and insecurity exerted a negative influence on knowledge, whereas prior training demonstrated a positive impact, outlining a profile of educators who are undertrained, insecure, and with limited knowledge on the subject.
Copyright (c) 2025 AMAZÔNIA: SCIENCE & HEALTH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A Revista faz uso da Licença Creative Commons Atribuição-Não Comercial-Compartilha Igual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Maiores informações sobre a licença disponível em: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt
- 1º Os autores cedem à Revista Amazônia: Science & Health os direitos autorais no momento em que submetem seus artigos à mesma. Os autores declaram que o artigo submetido não foi publicado, e não está sendo considerado para publicação, na íntegra ou em parte em outro periódico. Os autores assumem total responsabilidade pela originalidade do artigo, podendo incidir sobre os mesmos, eventuais encargos decorrentes de reivindicação, por parte de terceiros, em relação à autoria do artigo.
- 2º A reprodução total dos artigos da Revista em outros meios de comunicação eletrônicos de uso livre é permitida de acordo com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.
- 3º Para outras situações (reprodução parcial dos artigos, impressão em meio físico, entre outras) é necessária consulta e autorização prévia do Conselho Editorial.